Rencana

Apa dan mengapa dengan Azmin, tunggu hari ini — Mohd Sayuti Omar

May 10, 2013

10 MEI — Sejak dari pagi tadi saya telah menerima beberapa SMS memaklumkan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali akan membuat sidang akhbar khas esok. Malam ini pun masih banyak masuk mesej dalam email saya dan PM Facebook orang bertanya perkara sama. Masing-masing nampaknya seperti teruja dengan maklumat itu. 

Perkara ditanya ialah mengenai Azmin kenapa dan untuk apa beliau akan mengadakan sidang akhbar besok. Timbul berbagai spekulasi mengenai perkara itu. Pertanyaan itu makin menjadi lagi apabila ada yang terbaca mengenai tweet Azmin yang bernada agak sumbang dan sedikit mendebarkan.

Gara-gara itu makin ramai pemint blog dan rakan Fb saya bertanya. Saya tidak mahu menjawab malam ini sebab saya tidak tahu apakah puncanya. Jujur. Untuk menolak spekulasi Azmin akan keluar PKR seperti mana didesas desuskan tidak boleh, dan untuk menerimanya amat tidak boleh. Cuma saya boleh sifatkan kalau ini berlaku bermakna dunia PKR akan khiamat.

Kalau ini berlaku ia menempati ramalan beberapa pemimpin UBN yang mengatakan parti serpihan itu akan mati.

Kalau berlaku itu bukan satu yang mengejutkan saya. Ia masih saya menganggap sebagai satu tektik dan strategi untuk sesuatu tindakan dalam PKR sendiri. Mungkin tektik itu sebahagin salah satu cara untuk membolehkan Anwar mengotakan janjinya untuk bersara dalam politik. Begitukah?

Bila rumah PKR terbakar maka Anwar tidak ada jalan lain akan lari meninggalkan rumah. Sama ada selepas itu akan hangus dan dibina semula oleh Azmin dan lain-lain, lihatlah nanti.

Ramai orang yang sayangkan kepada 'keputusan' pilihan raya lalu hanya akan berdoa agar semuanya selamat. Namun betapa kita berdoa perangai dan sikap orang politik sememangnya begitu, mereka tidak pernah mempedulikan suara orang bawahan. Sifat orang politik itu juga mereka mengikuti naluri dan goncangan nafsu mereka. Ingatlah kembali madan-madah saya tentang politik.

Cuma kalau esok Azmin mengambil tindakan drastik mengejutkan itu ia satu kebagusan kerana ia dibuat selepas pilihan raya. Tetapi jauh di lubuk jati saya, saya tidak percaya kalau keputusan yang bakal dilakukan esok.

Jadi tunggulah sehingga hari esok. Yang saya hendak kata Azmin seorang pemain politik yang lincah sama dengan bosnya. Mungkin kelincahan mereka kali ini bertembung setelah semua jalan mereka lalui sehinggalah tinggal satu jalan saja yang belum dilalui maka bertembunglah setelah mereka sama-sama mengambil jalan yang satu itu.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

 

InfoNiaga Terkini PR Newswire

Lagi